مرکز خدمات روانشناسی روان بُنه

  • Psychoroom@yahoo.com
  • 021-66907404

مرکز مشاوره اختلال یادگیری | بیش فعالی | اوتیسم

مرکز مشاوره اختلال یادگیری | بیش فعالی | اوتیسم

درمان اختلال یادگیری

درمان اختلال یادگیری مرکز مشاوره نوروفیدبک و روانشناسی کرانه خرد ۸۸۵۲۲۴۱۰

درمان اختلال یادگیری مرکز مشاوره نوروفیدبک و روانشناسی کرانه خرد ۸۸۵۲۲۴۱۰

اختلال یادگیری LD

درمان اختلال یادگیری (Learning Disabilities)

آیا فرزندتان در مدرسه با مشکل روبه‌رو است؟ آیا از روخوانی، نوشتن انشاء یا حل تمرین‌های ریاضی وحشت دارد؟ همه‌ی بچه‌ها گاهی در انجام تکالیف مدرسه به مشکل برمی‌خورند، اما اگر یادگیری کودکی به طور دائمی در حوزه‌ی به خصوصی با سختی همراه است می‌توان به اختلالات یادگیری مشکوک شد. وقتی درباره‌ی اختلالات یادگیری اطلاعات کسب کنید می‌توانید اطمینان پیدا کنید که فرزندتان برای غلبه بر چالش‌های کلاس درس و موفقیت در زندگی کمک مناسب را دریافت می‌کند.

اختلال یادگیری (Learning disabilities) چیست؟

هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن و آموزش و هوش و یا براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد،اختلال یادگیری توصیف می‌شود.

اصطلاح اختلال یادگیری، از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش‌آموزانی برخاسته‌است که به‌طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند و در عین حال درچهارچوب سنی کودکان استثنایی نمی‌گنجند.

ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزن‌شان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوش آنها کم و بیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط بر قرار می‌کنند. درخانه نیز یاری‌های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند.

لیکن توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه، نوشتن را ندارند. پس با توجه به مشخصات کلی این دانش‌آموزان، می‌توان آنها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان با اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند که این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.

این اصطلاح، شرایطی چون معلولیت‌های ادراکی، آسیب دیدگی‌های مغزی، نقص جزئی در کار مغز، و خوانش‌پریشی را در بر می‌گیرد. این تعریف، آن دسته از دانش آموزان را که به دلیل معلولیت‌های دیداری، شنیداری یا حرکتی، همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیت‌های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده‌اند، شامل نمی‌شود.

ناتوانی‌های یادگیری با اصطلاح‌هایی چون خواندن جبرانی یا دیرآموزی مترادف نیست. این تعریف به‌طور ویژه از کودکان و نوجوانانی یاد می‌کند که به شدت دچار ناتوانی‌های یادگیری بخصوصی هستند. دانش آموزان مبتلا به این مشکل، نیازمند آموزش ویژه‌ای هستند که بنا بر نظر امز باید با تمرینهای مخصوص، غیرمعمول و با کیفیتی غیرعادی سر و کار داشته باشند.

این امر جدا از شیوه‌های آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده می‌کنند. وظیفهٔ کارشناسان در این زمینه، این است که عهده‌دار جبران ناتوانی یادگیری به خصوص کودک به صورت آموزش انفرادی یاگروههای کوچک باشند.

کودکان دچار اختلالات یادگیری می‌توانند موفق باشند

روبرو شدن با این احتمال که فرزندتان دچار اختلال یادگیری باشد دشوار است. ممکن است فکر کنید که با وجود این مشکل آینده‌ی او چگونه خواهد بود؟ یا چطور باید از پس مدرسه بربیاید؟ ممکن است نگران باشید که به علت این اختلال به فرزندتان برچسب «کُندذهن» بخورد یا به مدارس کودکان استثنایی معرفی شود.

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که به یاد داشته باشید اکثر کودکان دچار اختلال یادگیری به اندازه‌ی سایرین باهوش هستند، فقط لازم است آموزش آنها به نحوی باشد که با شیوه‌ی یادگیری مختصِ آنها سازگاری داشته باشد. به عنوان والدین چنین کودکانی لازم است درباره‌ی این اختلالات به طور کلی و درباره‌ی مشکل فرزندتان به طور خاص مطالعه کنید تا بتوانید در مسیر موفقیت تحصیلی، او را یاری کنید.

علائم و نشانه‌های اختلالات و ناتوانایی‌های یادگیری

درمان غیر دارویی اختلال یادگیری مرکز مشاوره نوروفیدبک و روانشناسی کرانه خرد ۸۸۵۲۲۴۱۰

روبرو شدن با این احتمال که فرزندتان دچار اختلال یادگیری باشد دشوار است.

اگر شک دارید، معطل نکنید. اگر احتمال می‌دهید مشکلات یادگیری فرزندتان نیاز به رسیدگی خاص دارد لطفا برای دریافت کمک تعلل نکنید. در مواجهه با اختلال یادگیری هرچه سریع‌تر اقدام کنید شانس اینکه فرزندتان بتواند به حداکثر پتانسیل‌هایش دست پیدا کند را بالاتر برده‌اید.

اختلالات یادگیری در هر کودک به شکل خاصی خود را نشان می‌دهد. یک کودک ممکن است برای خواندن و هجی کردن مشکل داشته باشد، در حالیکه دیگری عاشق کتاب است اما در درک ریاضیات مشکل دارد. کودکی دیگر هم ممکن است برای درک آنچه دیگران می‌گویند یا مکالمه‌ها مشکل داشته باشد.

مشکلات یادگیری تفاوت بسیاری با هم دارند اما همگی جزئی از اختلالات یادگیری هستند. تشخیص اختلال یادگیری همیشه هم کار ساده‌ای نیست و به علت گستردگی انواع آن، هیچ نشانه یا علامت واضحی که مدرکی دال بر یک اختلال باشد نمی‌توان معرفی کرد.

اگرچه، در هر سنی مشاهده و بروز برخی نشانه‌ها معمول‌تر است که اگر درباره‌ی آنها اطلاع داشته باشید می‌توانید به سرعت متوجه‌ی احتمال اختلال یادگیری فرزندتان بشوید و به سرعت برای کمک گرفتن اقدام کنید.

فهرستی که در ادامه می‌آید برخی از نشانه‌های جدی اختلال یادگیری است. فراموش نکنید ممکن است همه‌ی کودکان گاهی دچار برخی از این نشانه‌ها بشوند، اما آنچه احتمال وجود اختلال یادگیری را مطرح می‌کند عدم تسلط دائمی در انجام و تکمیل مهارت‌های خاص است.

تشخیص اختلال یادگیری ممکن است دشوار باشد. اگر کودک شماعلائم زیر را داشته باشد ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد:

  • در فهمیدن و پیروی کردن از دستورالعمل‌ها مشکل دارد.
  • در به یاد آوردن چیزی که به او گفته شده‌است، مشکل دارد.
  • ضعف هماهنگی در راه رفتن، ورزش کردن یا مهارت‌هایی از قبیل نگه داشتن یک مداد دارد.
  • وسایل مورد نیاز برای تکالیف را گم می‌کند یا جا می گذارد، مثل کتاب‌های مدرسه و …
  • در فهمیدن مفهوم زمان، مشکل دارد.
  • در مقابل انجام دادن تکالیف یا فعالیت‌هایی که نیاز به خواندن، نوشتن یا ریاضیات دارد مقاومت می‌کند یا دایما نمی تواند تکالیف را بدون کمک قابل توجه کامل کند.
  • اعتراض می‌کند، خصومت یا واکنش‌های هیجانی شدید در مدرسه نشان میدهد. زمانی که تکالیف تحصیلی از قبیل تکالیف خانگی یا خواندن دارد، واکنش شدید هیجانی نشان می‌دهد.

راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-۵) که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده‌است، علایم زیر را برای اختلال یادگیری مطرح کرده‌است:

  • روخوانی دشوار، کند و نادرست کلمات
  • اشکال در درک معنی آنچه که خوانده می‌شود.
  • مشکلات هجی کردن
  • اشکالات بیان نوشتاری
  • اشکال در یادگیری مفاهیم و معانی اعداد یا محاسبات
  • اشکال در استدلالات ریاضی

حتی وجود یکی از علایم بالا می‌تواند نشانگر اختلالات یادگیری باشد. از همین رو، اگر علامتی را مشاهده کردید، در اولین فرصت به متخصص رجوع کنید.

برای تشخیص اختلالات یادگیری دقت به مراحل طبیعی رشد کودکان پیش از ورود به دبستان بسیار با اهمیت است. یافتن زودهنگام تفاوت بین کودک با سایرین، می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانایی‌های یادگیری باشد و اصلاح مشکلاتی که سریع‌تر تشخیص داده شوند راحت‌تر خواهد بود.

ممکن است تا زمانی که کودک به سنین بالاتر می‌رسد، تاخیر در مراحل رشد به عنوان علامت اختلال یادگیری در نظر گرفته نشود. اما اگر شما وقتی فرزندتان کوچک است متوجه این علائم باشید، می‌توانید مداخله را زودتر آغاز کنید.

شما بهتر از همه فرزندتان را می‌شناسید، پس بدانید اگر احتمال می‌دهید مشکلی وجود دارد از انجام ارزیابی ضرر نخواهید کرد. همچنین می‌توانید از پزشک اطفال درخواست کنید نمودار رشد کودک را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید مسیر رشد او را از نظر طبیعی بودن بررسی کنید.

اختلالات یادگیری معمولا بر اساس مهارت‌های مرتبط با تحصیل طبقه‌بندی می‌شوند. اختلالات یادگیری در مورد کودکی که به مدرسه می‌رود معمولا حول خواندن، نوشتن یا ریاضیات دور می‌زند.

اختلال یادگیری خواندن (نارساخوانی) (Dyslexia)

اختلال یادگیری خوانشی دو نوع متفاوت دارد. اختلال بنیادی در خواندن، زمانی است که فرد برای درک ارتباط موجود بین اصوات، حروف و کلمات با مشکل روبرو است و اختلال در درک مطلب، زمانی رخ می‌دهد که فرد برای درک مطلب حین خواندن کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها با مشکل روبرو باشد. علائم اختلال خواندن شامل مشکل داشتن با:

  • شناسایی حروف و کلمات
  • فهمیدن کلمات و معنی
  • سرعت خواندن و روان بودن
  • و مهارت‌های کلی با واژگان است.

اختلال یادگیری ریاضیات (Dyscalculia)

اختلال یادگیری ریاضی بسته به توانایی‌ و ضعف‌ کودک در سایر زمینه‌ها به صورت‌های بسیار مختلفی بروز پیدا می‌کند. توانایی ریاضی کودک با توجه به سایر اختلال‌ها و اِشکالات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشکل در زبان‌آموزی، اختلالات دیداری یا مشکل در ترتیب‌گذاری، حافظه یا سازماندهی همگی به صورت‌های متفاوتی بر اختلال ریاضی فرد اثر می‌گذارند.

کودکی که دچار اختلال اساسی ریاضیات است ممکن است با به خاطرسپردن و سازماندهی اعداد، علامت‌های ریاضی و قوانین اعداد (مانند:۱۰=۵+۵ یا ۲۵=۵ ×۵) مشکل داشته باشد. این کودکان ممکن است با قوانین شمارش اعداد (مانند شمارش دوتایی …۲،۴،۶یا پنج‌تایی …۵،۱۰،۱۵) یا خواندن ساعت راحت نباشند.

اختلالات یادگیری نوشتن (Dysgraphia)

اختلال نوشتن می‌تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا عمل ذهنیِ درک و آمیختن اطلاعات با یکدیگر باشد. اختلال اساسی نوشتاری مربوط به اِشکال در شکل دادن فیزیکی به کلمات و حروف روی کاغذ است. در اختلال بیانی نوشتاری فرد در سازماندهی به افکار برای انتقال دادن به روی کاغذ دچار اِشکال است. نشانه‌های ناتوانی در نوشتن حول عمل نوشتن دور می‌زند. این نشانه‌ها شامل مشکلاتی با:

  • مرتب بودن و ثبات نوشتاری
  • کپی بدون اشکال حروف و کلمات
  • ثبات در املای یک کلمه
  • سازماندهی و پیوستگی نگارش

اهمیت چشم و گوش در مشکلات پردازش شنیداری یا دیداری

چشم‌ها و گوش‌ها ابزار ابتدایی انتقال اطلاعات به مغز هستند، این فرآیند را گاهی «درون‌داد» می‌نامند. اگر هر یک از این دو درست کار نکنند، می‌توانند روی یادگیری اثر منفی بگذارند.

اختلال پردازش شنیداری: متخصصان قدرت شنوایی خوب را در زبان تخصصی مهارت‌های «پردازش شنیداری» یا «زبان دریافتی» می‌نامند.

درست شنیدن اثر مهمی روی توانایی خواندن، نوشتن و هجی کردن دارد. عدم توانایی در تشخیص تفاوت‌های ظریف بین صداها یا شنیدن صداها با سرعتی کندتر یا تندتر، بیان کلمات و درک مفاهیم پایه‌ای خواندن و نوشتن را دشوار می‌کند.

اختلال پردازش دیداری

متخصصین از کاری که چشم انجام می‌دهد به عنوان «پردازش دیداری» یاد می‌کنند. اختلال در ادراک دیداری شامل عدم تشخیص تفاوت‌های ظریف در اشکال، معکوس کردن حروف یا اعداد (آیینه نویسی)، جاانداختن کلمات، جاانداختن خطوط، ادراک غلط عمق یا فاصله، و وجود اختلال در هماهنگی بین دست‌ با چشم‌ها‌ست.

ادراک بینایی می‌تواند بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف، خواندن و درک متن، و ریاضیات اثر بگذارد.

سایر اختلالاتی که بر یادگیری اثرگذارند

مشکل در مدرسه همیشه به دلیل اختلالات یادگیری به وجود نمی‌آید. گاهی اضطراب، افسردگی، اتفاقات استرس‌زا، ترومای عاطفی و شرایط دیگری وجود دارند که روی تمرکز کودک اثر می‌گذارند و یادگیری را بیشتر به یک چالش تبدیل می‌کنند. به علاوه، اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) و اُتیسم گاهی به همراه اختلالات یادگیری وجود دارند یا اینکه با آن‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.

در حالی که جز اختلالات یادگیری محسوب نمی‌شود، به طور قطع یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودکانی که به نقصِ توجه و بیش‌فعالی دچارند در آرام گرفتن روی صندلی، حفظ تمرکز، دنبال کردن دستورالعمل‌ها، مرتب و سازماندهی‌شده عمل کردن و انجام دادن تکالیف مدرسه مشکل دارند.

  • اُتیسم

اتیسم و آسپرگر هر دو جزو اختلالات فراگیر رشدی هستند. کودکان مبتلا به این دو بیماری در رسیدن به سطح مطلوبی از مهارت‌های تحصیلی با مشکل مواجه‌اند. کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم ممکن است در برقراری ارتباط، درک زبان بدن، یادگیری مهارت‌های پایه، پیدا کردن دوست و برقراری تماس چشمی مشکل داشته باشند.

تشخیص و بررسی اختلالات و ناتوانایی‌های یادگیری

با توجه به آنچه تا کنون یاد گرفته‌اید می‌دانید که تشخیص این اختلالات همیشه هم ساده نیست. با حدس و گمان فکر نکنید که می‌دانید مشکل فرزندتان چیست، حتی اگر علائم واضح به نظر می‌رسد. مهم است که برای معاینه و سنجش فرزندتان توسط فردی حرفه‌ای و دارای صلاحیت اقدام کنید.

اگر فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد به حس خود اعتماد کنید. اگر می‌بینید معلم یا دکتر نگرانی شما را کم‌اهمیت می‌داند نظر متخصص دیگری را جویا شوید. اگر می‌بینید فرزندتان در مدرسه و برای یادگیری در تقلاست به هیچ کس اجازه ندهید به شما بگوید: «بنشین و ببین چه می‌شود» یا «نگران نباش».

مشکل فرزند شما چه به دلیل اختلال یادگیری یا دلیلی دیگر نیازمند مداخله است. بدانید که اگر مشکل را جدی بگیرید و پیگیری کنید مرتکب خطا نخواهید شد.

به یاد داشته باشید پیدا کردن متخصصی که بتواند به شما کمک کند زمان و تلاش لازم خواهد داشت. گاهی حتی متخصصین هم اختلالات یادگیری را با ADHD و یا مشکلات رفتاری دیگر اشتباه می‌گیرند. بنابراین ممکن است لازم باشد با بیشتر از یک متخصص ملاقات کنید.

در این میان سعی کنید شکیبایی خود را حفظ کنید و به یاد داشته باشید که همیشه جواب واضحی دریافت نخواهید کرد. بیش از حد خود را درگیر این نکنید که دکترها نام خاصی برای اختلال فرزندتان به شما بدهند. این بخش را به متخصصین واگذار کنید. به جای آن روی کارهایی تمرکز کنید که می‌توانید برای حمایت از فرزندتان انجام دهید تا پاسخگوی علائم خاص او باشد.

فرایند تشخیص و تست اختلالات یادگیری

تشخیص اختلال یادگیری یک فرایند چندمرحله‌ای است که شامل ارزیابی، گرفتن تاریخچه‌ و مشاهده‌ توسط یک متخصص تعلیم‌دیده می‌شود. پیدا کردن یک متخصص قابل اطمینان در این مرحله اهمیت دارد، ابتدا از مدرسه‌ی فرزندتان آغاز کنید و اگر آنها کسی را سراغ نداشتند از دکتر خانوادگی‌تان یا از دوستان و آشنایانی که با موفقیت توانسته‌اند با اختلال یادگیری روبرو شوند سراغ متخصص مطمئنی را بگیرید.

افراد متخصص که در حوزه تشخیص اختلال یادگیری فعالیت می‌کنند عبارتند از:

  • روانشناس بالینی با تخصص کودکان
  • فوق تخصص روانپزشکی کودکان
  • روانشناس رشد
  • متخصص روانسنجی
  • متخصص کاردرمانی (اختلالات حسی که می‌تواند منجر به اختلال یادگیری شود را بررسی می‌کند.)
  • متخصص گفتاردرمانی

گاهی چند متخصص به شکل تیمی سعی می‌کنند به تشخیص درست، دست پیدا کنند. آنها ممکن است از معلم کودک اطلاعات بگیرند. بعد از تشخیص، متخصصان می‌توانند کودک را برای دریافت آموزش‌های ویژه یا گفتاردرمانی در قالب سیستم مدرسه فعلی ارجاع دهند.

اگر مدارس معمولی نتوانند نیازهای کودک را پاسخ دهند یک مدرسه‌ی خصوصی که در زمینه اختلالات یادگیری تخصص دارد می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. برای کسب اطلاعات درباره‌ی این مدارس به اداره‌ی آموزش و پرورش شهر خود مراجعه کنید.

دریافت کمک برای کودکان دچار اختلال یادگیری

وقتی صحبت بر سر اختلالات یادگیری باشد همیشه آسان نیست که بدانید چه کاری انجام دهید و از کجا کمک مناسب را دریافت کنید. مراجعه به متخصصی که بتواند با دقت مشکل را تشخیص دهد کار واقعا مهمی است. از طرفی شما باید با مدرسه برای فراهم کردن اصلاحات و امکانات ویژه‌ی تحصیلی برای فرزندتان همکاری کنید.

اما از نقش خودتان برای کمک به فرزندتان غافل نشوید. شما بهتر از هر کسی او را می‌شناسید، پس برای بررسی انتخاب‌هایی که دارید، کسب اطلاع درباره‌ی درمان‌ها و خدمات جدید و همراهی در آموزش فرزندتان پیش‌قدم باشید.

اطلاعات دقیق راجع به اختلال یادگیری فرزندتان کسب کنید، درباره‌ی نوع اختلالی که فرزندتان با آن مواجه است مطالعه کنید و بیشتر بدانید. بدانید اختلال خاص او چگونه بر یادگیری اثر می‌گذارد و چه مهارت‌های شناختیِ مغز در آن دخیل‌اند. اگر زمینه‌ی مشکل یادگیری او را بدانید می‌توانید تکنیک‌های یادگیری را راحت‌تر محک بزنید.

درباره‌ی درمان‌ها، خدمات و تئوری‌های جدید تحقیق کنید

در کنار کسب اطلاع راجع به نوع اختلالی که فرزندتان با آن مواجه است، درباره‌ی مفیدترین درمان‌های موجود اطلاع کسب کنید. این کار کمک می‌کند تا بتوانید در مدرسه حامی فرزندتان و دنبال‌کننده‌ی درمان او در خانه باشید.

 

درمان های غیر دارویی مانند نوروفیدبک / بیوفیدبک به همراه کار درمانی می توانند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشند. 

 

توانایی‌های فرزندتان را تقویت کنید

حتی با اینکه کودکان دچار اختلال یادگیری در حیطه‌ای از یادگیری دچار اشکال هستند، ممکن است در حیطه‌ای دیگر عالی باشند. به علائق و اشتیاق‌های فرزندتان توجه کنید. اگر به آنها برای رشد در زمینه‌های مورد علاقه‌ و توانایی‌شان کمک کنید، احتمالا این کار باعث خواهد شد که در زمینه‌های مشکل‌دار هم رشد کنند.

چطور می‌توانید مهارت‌های اجتماعی و احساسی‌ او را تقویت کنید

اختلال یادگیری ممکن است کودک را به شدت دچار پریشانی کند. تصور کنید در مهارتی که سایر دوستان‌تان به راحتی آن را انجام می‌دهند مشکل دارید، از اینکه در کلاس جلوی بقیه شرمنده شوید نگرانید، یا برای بیان خودتان باید تقلا کنید. برای کودکان خیلی باهوشی که اختلال یادگیری هم دارند، اتفاقی که نامعمول هم نیست، چنین شرایطی به شکلی مضاعف پریشان‌کننده است.

کودکان دچار اختلال یادگیری ممکن است در بیان احساسات، آرام کردن خودشان و درک نشانه‌های غیرکلامی دیگران با مشکل روبرو باشند. این مسئله منجر به مشکلات در کلاس درس و با همکلاسان می‌شود. خبر خوب این است که به عنوان پدر و مادر، می‌توانید تاثیر زیادی در این موارد داشته باشید.

در مورد تمام کودکان برخورداری از مهارت‌های اجتماعی و احساسی با ثبات‌ترین شاخص موفقیت به حساب می‌آید و این درباره ی کودکان دچار اختلال یادگیری نیز مصداق دارد. برای پیش‌بینی موفقیت و شادکامی فرد در طول زندگی‌ آنچه از همه‌ی موارد و از مهارت‌های تحصیلی اهمیت بیشتری دارد، مهارت‌های احساسی و اجتماعی کودک است.

اختلالات یادگیری «می‌تواند» در کنار مشکلاتی که در روند تحصیلات کودک ایجاد می‌کند باعث کاهش عزت‌نفس، انزوا و مشکلات رفتاری در او شود؛ اما «بایدی» در این میان وجود ندارد. شما می‌توانید با اختلال یادگیری و مشکلاتی که به همراه می‌آورد با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودک مبارزه کنید.

این کودکان برای اینکه قادر به بیان احساسات و افکارشان شوند، با پریشانی‌ها به خوبی کنار بیایند و از پس چالش‌های روبرویشان برآیند به کمک شما احتیاج دارند. اگر روی رشد همه جانبه‌ی فرزندتان، و نه تنها موفقیت‌های تحصیلی او، تمرکز کنید به او کمک کرده‌اید عادت‌های مناسب احساسی و اجتماعی‌ای را کسب کند که مسیر موفقیت او را در زندگی هموار می‌کنند.

 


 

برخی از تمرینات و توضیحاتی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند

 

تفاوت دانش آموزان دیرآموز با دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری
ویژگی های کودکان دیرآموز در مدارس
تمرین مربوط به پرورش حافظه شنوایی
تمرین مربوط به تقویت حافظه شنیداری
تمرین تقویت توالی حافظه شنیداری و افزایش گنجینه لغات و نیز تقویت بیان شفاهی
راه های تقویت تمیز شنیداری
بازیهای هماهنگی دیداری حرکتی و تقویت آن

 

درمان بدون دارو اختلال یادگیری مرکز مشاوره نوروفیدبک و روانشناسی کرانه خرد ۸۸۵۲۲۴۱۰

هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن و آموزش و هوش و یا براساس آزمون‌های معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار می‌رود بسیار کمتر باشد،اختلال یادگیری توصیف می‌شود

 

مشاوره کودکان بیش فعال

اشتن ۶ علامت يا بيشتر از علائم اختلال كم توجهي يا بيش فعالي كه بايد دست كم ۶ ماه وجود داشته باشد تا بتوان گفت كودك بيش فعال است

.

تازه وارد مهماني شده ايد كه كوچولوي تان شروع مي كند از سر و كله ميزبان بالا رفتن و شیطنت کردن. يك جا بند نمي شود و مدام وسط حرف ديگران مي پرد؟يكي از مهمانان به كنايه به شما مي گويد بايد فرزندتان را نزد روانپزشك ببريد چون احتمالاً بيش فعال است. اما آيا واقعاً فرزند شما چنين مشكلي دارد يا اين تنها يك ويژگي رفتاري است كه در اصطلاح به آن شيطنت گفته مي شود. حالا وقت آن است كه نگاه دقيق تري به اين مشكل بيندازيد تا از سوءتفاهم درباره ی فرزندتان پیشگیری کنید.


بيش فعالي چيست؟ 

اين اختلال يكي از اختلالات شايع و در عين حال با تشخيص سخت براي پزشكان است. اختلال بيش فعالي بيماري پيچيده اي است و اغلب تشخيص داده نمي شود. درباره كودكي كه با چنين اختلالي تشخيص داده مي شود ۳ علامت را نبايد از ياد ببريد كه شامل پرتحركي، كمبود توجه و تمركز و در نهايت اعمال تكانه اي (كارهاي ناگهاني و غيرقابل پيش بيني) است نام برد.


زماني كه پزشك بتواند جزئيات لازم را از والدين و مدرسه به دست آورد مي توان معيارهاي لازم را در نظر گرفت. علائم اختلال بيش فعالي ـ كم توجهي بايد در بيشتر از يك مكان ديده شود مثلاً خانه و مدرسه و البته اينكه براي چند ماه اين علائم بروز كند. باداشتن ۶ علامت يا بيشتر از علائم اختلال كم توجهي يا بيش فعالي كه بايد دست كم ۶ ماه وجود داشته باشد تا بتوان گفت كودك بيش فعال است.

علائم بيش فعالي

تعدادي از علائم مربوط به بيش فعالي و اختلال توجه و تمركز شامل موارد زير است:


ـ كودك غالباً با دست هايش بازي مي كند و در جايش مي لولد.
ـ كودك معمولاً كلاس را ترك مي كند.
ـ غالباً مي دود يا مي پرد.
ـ اغلب بازي يا فعاليت هايش پر سروصداست.
ـ به نظر مي رسد كودك هميشه در حال حركت است.
ـ زياد صحبت مي كند.
ـ از توجه به جزئيات ناتوان است.
ـ اغلب قادر به پيگيري دستوران يا اتمام كارها نيست.
ـ اغلب وسايل خود را گم مي كند
.

ممكن است كودك شما بيش فعال باشد

براي كودكي با اختلال بيش فعالي ـ كم توجهي انجام برخي رفتارها ممكن است سخت تر باشد. حال بهتر است اين سوال ها را از خودتان بپرسيد:


ـ آيا زماني كه از كودك تان مي خواهيد كاري انجام دهد مشكلي در شنيدن دارد؟
ـ آيا او نسبت به ديگر كودكان سريع تر هيجان زده مي شود؟
ـ آيا خانه شما در زمان غذا خوردن، به خواب رفتن، شستن دندان ها و ديگر كارها به ميدان جنگ بدل مي شود؟
ـ آيا معلم شما نسبت به رفتار كودك شما در مدرسه نگران است.
ـ و زود تمركزش را از دست مي دهد و فراموش كار است؟

اين بچه ها مغزشان متفاوت است

اختلال بيش فعالي ـ كم توجهي يك بيماري عصبي ـ رفتاري است با ۲ مولفه: بيش فعالي و بي توجهي يا نداشتن تمركز. برخي از اين كودكان به صورت واضح فعاليت زيادي دارند و برخي هم توانايي تمركز ندارند اما بيشتر آنها هر دو مشكل را با هم دارند. اين بچه ها مغز ماشين فراري را دارند اما با ترمز دوچرخه. ذهن آنها در حال مسابقه است اما نمي توانند در زمان لازم سرعت شان را كم كنند. اسكن هاي متعدد نشان مي دهد بخشي از مغز كودك دچار اختلال كه به كنترل رفتار كمك مي كند، موجب تمركز مي شود و آنچه نياز به انجام آن دارد را طبقه بندي مي كند، كمي كوچكتر است. علاوه بر اين انتقال دهنده هاي عصبي شيميايي مغز مانند سروتونين، دوپامين و نوراپي نفرين كه پيام را از يك قسمت مغز به قسمت ديگر مي فرستند در آنها دچار كمبود است بنابراين براي مثال اگر معلم يك آموزش ۵ مرحله اي به كودك بدهد، او ممكن است تنها بتواند ۲ مرحله اول را انجام دهد و توالي كارهاي بعدي را از دست بدهد.

دليل بيش فعالي معلوم نيست

بيشتر مطالعات نشان مي دهد اختلال بيش فعالي موروثي است. اما در سال هاي اخير تحقيقات از ارتباط اين اختلال با مواد سمي محيطي مانند بيس فنول A و فتالات (مهمترين مواد در توليد مواد آرايشي، پلاستيك، پرده حمام) و همين طور حشره كش ها خبر مي دهد. اين علم بسيار جديد است و تحقيقات همچنان بايد ادامه پيدا كند. كودكان نسبت به مواد سمي محيط حساس هستند و بايد نسبت به مواجهه آنها با اين مواد دقت شود. چندين دليل ديگر براي ابتلاي كودك به اختلال بيش فعالي مي توان در نظر گرفت كه از جمله مي توان به ژنتيك، آسيب كوچك مغزي در زمان تولد يا حتي استرس و نگراني دوران بارداري اشاره كرد.

چطور تشخيص بدهيم؟

در اختلال بيش فعالي ـ كم توجهي معدل سني مي تواند از ۲ يا ۳ سالگي باشد. در ۲ سالگي پزشكان به دنبال يافتن علائم هستند و هر چه زودتر اين نقص تشخيص داده شود زودتر مي توان مداخله كرد. اما در اغلب موارد تا زماني كه كودك به سن مدرسه نرسيده كه نياز به توجه و نشستن طولاني مدت داشته باشد، اين اختلال قابل تشخيص نيست. بچه هاي باهوشي كه نشانه هاي ضعيفي دارند، ممكن است سال ها علائم را داشته باشند تا دوره آموزشي مدرسه كه بايد برنامه منظم، چند منظوره و مديريت زمان انجام دهند و اينجاست كه دچار مشكل مي شوند.

دختران فرق دارند

پسران سه برابر دختران در معرض اين اختلال هستند و به طور معمول دختران ۵ سال بعد از پسران تشخيص داده مي شوند. دختران بي نظم و ساكت كمتر به چشم مي آيند حتي اگر اختلال شان به اندازه پسران باشد. بي توجهي و ناديده گرفتن موضوعات پيرامون از علائم اختلال در دختران مبتلا به بيش فعالي است. در پسران به جاي آن انجام و بروز حركات و رفتارهاي متفاوت و غيرمنطقي بدون انگيزه قبلي و برنامه عاري از فكر انتظار مي رود. در دوران دبستان دختراني با اختلال بيش فعالي، كودكاني كم دقت يا بي دقت هستند، همچنين در آموختن مهارت هاي آموزشي و حل مسائل ضعيف بوده و به جزئيات و موضوعات محيط پيرامون خود توجه ندارند، كمتر توجه مي كنند و با تمام كردن كارها مشكل دارند اما آنها معمولاً پرخاشگر نيستند. دختران قرار نيست كيف مدرسه شان را در زمين بازي جا بگذارند يا دفتر مشق شان كثيف باشد.

تشخيص سخت است

هيچ آزمايشي وجود ندارد كه با انجام آن بتوان گفت كودك دچار بيش فعالي است. اما اغلب پزشكان با تاريخچه خانوادگي، جزئيات پرسش هايي كه انجام مي دهند و بررسي رفتار كودكان و ميزان اهميت آن براساس سن و سال او سعي مي كنند تشخيص صحيح را داشته باشند. با صحبت كردن با كودك، والدين و معلمان و اگر لازم باشد مادربزرگ و پدربزرگ و اقوام پزشكان مي توانند تعيين كنند علائم با توجه به سن كودك متناسب است يا مشكل جدي وجود دارد. آنها بايد عواملي مانند عصبانيت، اختلال يادگيري، افسردگي، طلاق يا بيماري يكي از اعضاي خانواده را هم در نظر بگيرند.

درمان دارويي براي كدام بچه ها لازم است؟

دارو درماني به همراه روان درماني و تغييراتي كه در زندگي روزانه كودك ايجاد مي شود مي تواند شرايط را بهبود دهد. داروها زماني كه با رفتار درماني همراه شوند مي توانند پرخاشگري و بي توجهي كودك را به ميران زيادي بهبود دهند. دارو درماني زماني پيشنهاد مي شود كه تعداد علائم كودك براساس سنش مشخص شود و تنها زماني از دارو استفاده مي شود كه كودك واقعاً نياز داشته باشد. در كودكاني كه علائم متوسط تا شديد اين اختلال را دارند دارو درماني كمك كننده است. در علائم خفيف تر معمولاً از مشاوره درماني استفاده مي شود. اما دارويي كه براي يك كودك كارساز بوده است نمي تواند براي ديگري هم همان نتيجه را داشته باشد. به همين دليل پزشكان نظارت زيادي بر كودك دارند تا بتوانند تركيب مناسب را پيدا كنند. مشخص نيست چرا اما كودكاني كه در يك سن خاص دارويي را تحمل نمي كنند ممكن است چند سال بعد به خوبي به همان دارو جواب دهند

 

مرکز مشاوره کودکات اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم : می خواهیم علایم اولیه برخی اختلالات که دربین بچه های پیش دبستانی یا دبستانی رایج هستند یعنی اختلالات نافذ رشد و بیش فعالی را بررسی کنیم .  همچنین اختلالاتی که در سنین بالاتر یعنی در بچه های راهنمایی یا نوجوانان  بروز می کند مثل اضطراب جدایی، اضطراب فراگیر، افسردگی، اسکیزوفرنی ، اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد را هم بررسی خواهیم کرد.

 

اختلالات نافذ رشد (اختلالات طیف اوتیسم)

معمولا برجسته ترین علایم طیف اوتیسم بعد از سال دوم زندگی دیده می شوند. به هرحال تشخیص زودهنگام اختلالات اوتیسم در سالهای نخست و مداخله های درمانی زودهنگام در بیماریهای کودکان باعث می شود مشکلات آنها کاهش پیدا کند. در بعضی اختلالات مثل سندرم x شکننده و سندرم آنجلمن، تشخیص اوتیسم و اختلالات مرتبط به ان به شناخت علت منجر می شود و مشاوره ژنتیک را میسر می سازد.

سه نشانه اصلی در اختلالات طیف اوتیسم یا اختلالات نافذ رشد عبارتند از: ۱- خزانه فعالیتها، علاقمندیها و رفتارها محدود است ۲- نقص در رشد زبان ۳- عدم تعامل اجتماعی یا تعامل اجتماعی محدود ازجمله ارتباط چشمی. برای والدین و پزشکان اطفال این علایم  بسیار ظریف هستند و تشخیص ان قبل از دو سالگی کودک بسیار دشوار است.

این ارتباط و تعامل اجتماعی محدود زودتر فهمیده می شود ولی رفتارها و علاقمندیهای محدود بعد از سه سالگی مشاهده می شود. در انگلیس دو محقق به نام هاولین و مور توجه کردند که اشتغال خاطر والدین با اختلال اوتیسم کودکشان حدود ۱٫۷ سالگی آغاز می شود ولی تشخیص بیماری کودک حدود ۶سالگی تعیین می گردد. با این حال، بیش از ۵۵% کودکان اوتیسم علایم اوتیسم را قبل از یک سالگی و بیش از ۸۸% درصد قبل از دو سالگی نشان می دهند.

برخی مطالعات به خصوص ازطریق ویدئوهای خانگی توانسته اند اختلال اوتیسم کودکان را قبل از دوسالگی شناسایی کنند. این تحقیقات پیشنهاد داده اند که علایم اولیه اوتیسم با اشکال در توجه مشترک مرتبط است ؛ توجه مشترک  قبل از رشد زبان پدیدار می شود و شامل توجه بین ۱- نوزاد ۲- شخص دیگر ۳- شیء یا رویداد است.

این رفتارهای ناهنجار با عدم توجه به مردم و اشیاء مشخص می شوند. این کودکان وقتی اسمشان را صدا می زنیم واکنش نشان نمی دهند. یانگ روشن کرد که برخی علایم زودهنگام که والدین قبل از دو سالگی مشاهده می کنند مثل عدم تمایل و بی توجهی به اشیاء یا تجاربی که کودک را به ان تشویق می کنند، ارتباط چشمی ضعیف، عدم تحمل تماس جسمی، ژست ها و ترسهای غیرمعمول، اختلالات خوردن، عادتهای اجباری، رفتارها و حرکات کلیشه ای، توجه اندک به بزرگسالان، قشرق و بدخلقی، واپس روی یا تاخیر در زبان، رفتارهای وسواسی، عدم بازی نمادین و ادایی، علایق کلیشه ای و محدود، نقص در زبان اشاره. تثبیت دیداری و حرکات چشم به چهره های انسان معیوب است و این از علایم زودهنگام این اختلال است.

دربین علایم اختلالات نافذ رشد، مواردی که عینی هستند و پزشکان اطفال راحت می توانند مشاهده کنند مربوط به ناهنجاری در رشد زبان است. بنابراین طبق چارچوب چندین همبستگی، این کودکان بهتر برای اختلالات نافذ رشدی تشخیص داده می شوند: ۱- کودکانی که تا ماهگی، نه غان و غون می کنند و نه هیچ نوع زبان اشاره ای دارند. ۲- کودکانی که تا ۱۶ ماهگی هیچ کلمه ای به زبان نیاورده اند. ۳- کودکانی ه تا ۲۴ ماهگی جمله دو کلمه ای نگفته اند. ۴- کودکانی که در هر سنی در زبان یا مهارتهای اجتماعی پسرفت نشان می دهند.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

صفحه اینستاگرام مرکز

به روزترین مطالب روانشناسی

گرفتن وقت اینترنتی

https://api.whatsapp.com

ساعت کاری کلینیک

شنبه تا جمعه - 8:00 - 20:00

تهران میدان انقلاب

ابتدای جمالزاده جنوبی کوچه دانشور پلاک 9 واحد 8